اخبار

افزایش ترانزیت ریلی و تکمیل راه آهن آستارا – آستارا

«حسین عاشوری» در یازدهمین نشست کمیته ترانزیت افزود : عمده ترین محصولات صادراتی در این مدت سیمان، سنگ آهن، زغال سنگ و کاشی بود که سیمان با برخورداری از بیشترین سهم به ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه صادر شد.
وی درباره کالاهای وارداتی گفت : گندم، سنگ معدن روی، پنبه، کود سولفات، کنجاله و جو از محمولات وارداتی است.
عاشوری اضافه کرد: قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه مبادی اصلی وارداتی بودند و۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در این مدت وارد شده است.

* رشد ترانزیت همه اقلام بجز گوگرد ترکمنستان
عضو هیئت مدیره راه آهن گفت: در این مدت محصولات ترانزیت شده شامل کود، پنبه، سوخت، صفحات چوبی، گوگرد، سنگ معدن، شمش آلومینیوم و کانتینر بود که در همه اقلام بجز گوگرد ترکمنستان با رشد ترانزیت روبرو شدیم.

وی افزود: کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان و ترکمنستان بیشترین سهم را در تناژ حمل و نقل ترانزیتی به عنوان کشور مبدا به خود اختصاص داده اند.
عاشوری بر توسعه ترانزیت بین هند و روسیه از طریق راهگذر شمال- جنوب، جذب بارهای خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ایران- جمهوری آذربایجان- گرجستان و همچنین جذب محمولات نفتی ترانزیتی
عراق تاکید کرد و گفت: تا دو هفته آینده برای بازنگری درباره تعرفه و همچنین کوتاه تر شدن زمان سیر برای ترانزیت جلسه مشترک سه جانبه با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار می کنیم.
عاشوری از بهره برداری از محور ریلی آستارا- آستارا تا ۲ ماه آینده خبر داد و گفت: برای فعال سازی راهگذر اینچه برون نیز با همکاری سازمان همکاری اقتصادی اکو نشست سه جانبه ای بین راه آهن های ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه قدم های خوبی در بحث کاهش تعرفه برداشته شده است که از آن جمله می توان به تفاهمنامه ایران و قزاقستان برای جذب بار و اعطای تخفیف به حمل کالای صادراتی و ترانزیتی اشاره کرد.
رییس کمیته ترانزیت راه آهن فعال ترین مرزهای کشور در امر ترانزیت، صادرات و واردات را سرخس، بندرعباس، رازی، اینچه برون، جلفا و میرجاوه اعلام کرد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته مرزهای رازی و میرجاوه رشد خوبی را در این سه بخش داشتند.
به گفته وی، ۹۶ شرکت در حمل و نقل ترانزیت فعالیت دارند که ۹۳ درصد حمل و نقل با ۲۰ شرکت فعال محقق شده است.
گمرک ایران در آخرین گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور اعلام کرد در ۱۰ ماهه امسال صادرات غیرنفتی به ۳۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸٫۴ درصد افزایش یافت و نشان از تراز مثبت تجاری است.

* تکمیل هشت و نیم کیلومتر ریل آستارا – آستارا در جمهوری آذربایجان
مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان هم گفته است : راه آهن آستارا – آستارا به سبب جایگاه خاص و ممتاز در منطقه، همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را گسترش می دهد.

جاوید قربان اف افزود: با اتصال راه آهن آستارا-آستارا بیشتر کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای اروپایی به سرعت حمل و نقل خواهد شد.
راه آهن آستارا-آستارا روابط اقتصادی کشورهای منطقه را تسهیل می کند و تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب است و کالاهایی که از خلیج فارس به بندرعباس وارد می شود، با این خط ریلی به روسیه و اروپای شرقی حمل و نقل خواهد شد.
جاوید قربان اف با بیان اینکه شرکت های اروپایی از این طرح ریلی بین المللی نهایت بهره برداری را خواهند کرد، اظهار داشت : شرکت های اروپایی به صورت جدی پیگیر تکمیل این طرح هستند تا با استفاده از آن در حوزه وسیع بین المللی به تجارت بپردازند.
وی ادامه داد: این خط ریلی قدرت اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نشان می دهد و از این طریق سود کلانی نصیب دو کشور خواهد شد.
وی با اشاره به تکمیل هشت و نیم کیلومتر ریل آستارا – آستارا در جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: این خط با اتصال به راه آهن رشت، نقش اساسی خود را در حوزه اقتصاد ایفا خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال جاری به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دو و نیم کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران اجرا می شود و به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا قرار است بزودی به بهره برداری برسد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۸۶ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =